چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 14 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۱:۵۷:۳۰

نقش ایران در امنیت انرژی در منطقه و جهان

باشگاه خبری فراساحل: با وجود پیشرفت‌های گوناگونی که در تأمین نیازهای گوناگون بشر شکل گرفته است، همچنان موضوع تأمین انرژی برای همه کشورهای جهان در بالاترین اولویت قرار دارد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا، عرضه انرژی و مسائل مرتبط به آن، به عاملی موثر برای رشد و توسعه همه کشورهای جهان بدل شده است. زیرا افزایش یا کاهش بهای انرژی در بازارهای جهانی دارای آثار فوری براقتصاد و سیاست همه کشورها، نه فقط دولت‌های صادرکننده نفت و گاز طبیعی دارد. بر همین اساس مسیرهای انتقال انرژی، یافتن بهترین و باصرفه‌ترین راه‌ها در شکل گیری سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی، جایگاه مهمی به دست آورده است.


اینک دستیابی کشورهای جهان به انرژی مورد نیاز آنها و کنترل آن، در سیاست بین‌الملل اهمیتی خیره کننده دارد. دولت‌ها در سراسر جهان همه ابزارهای خود از دیپلماسی و اطلاعات تا اقتصاد و نیروهای نظامی را در جهت تامین امنیت انرزی مورد بهره‌برداری قرار داده‌اند. برای قدرت‌های بزرگ جهانی به ویژه آمریکا، که در پی فروپاشی اتحاد شوروی، تلاش گسترده‌ای را برای شکل بخشیدن به یک نظم هژمونیک سازمان داده، تأمین امنیت انرژی جایگاه مهمتری را به خود اختصاص داده است.


پدیدارشدن قدرت‌های اقتصادی رو به رشد و شکوفایی ضرورت این نگرش استراتژیک به حوزه‌های تأمین انرژی در جهان را روشن‌تر کرده است. در چنین شرایطی روسیه نیز که پس از تجزیه اتحاد شوروی، به عنوان ابرقدرت انرژی با بهره‌گیری از منابع عظیم نفت و گاز خود، کوشیده نقش فعالی را در رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی بازی کند. دراین بین نفت و گاز ایران، همانند دهه‌های گذشته، به عنوان عاملی مؤثر در تأمین امنیت انرژی در منطقه و جهان مطرح است.


زیرا حضور مؤثر آمریکا در خلیج فارس بویژه در عراق و نیز افغانستان، اهمیت ایران را در تأمین امنیت انرژی در این منطقه راهبردی جهان، اعتبار بیشتری بخشیده است. در نوشتار « نقش ایران در امنیت انرژی در منطقه و جهان» ضمن بررسی تأثیر دگرگونی‌های سیاسی- امنیتی پس از پایان نظام دو قطبی، نقش و تأثیر ایران در تأمین امنیت انرژی بررسی شده است.



  کد خبر : 1916
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :